שיפורים לרכב

אם חשבתם שהרכב שלכם מושלם ואין אפשרות לעשות אותו טוב יותר, הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת בנושא שיפורי רכב…

עובדה: כמעט לכל חלק ברכב שלכם – יש חלק תאום טוב יותר שאותו תוכלו לרכוש בנפרד. בין אם מדובר בבולמי זעזועים, בלמים, חלקי מנוע, או אפילו צמיגים – כמעט תמיד תוכלו למצוא חלק טוב יותר מזה שהתקין יצרן הרכב שלכם במקור. כשמדובר בשיפורי רכב, ישנם כאלה שמשוכנעים שחלקים מקוריים הם הטובים ביותר, אולם את האמת יודעים אלה שהשכילו להבין מול איזה מגבלות עומד יצרן הרכב, ומוכנים להשקיע ממיטב כספם כדי לקבל יותר.

הרכב כמו שמספק לנו היצרן, היא למעשה אוסף של פשרות

המפתח להבנת הצורך בשיפורים לרכב הוא ההבנה שמכונית כמו שמספק לנו היצרן, היא למעשה אוסף של פשרות; כשיצרן ניגש לתכנן מכונית חדשה, אחד הגורמים המהותיים שמנחים את המתכננים הוא העלות הסופית של המכונית לצרכן – מה שמכתיב מערכת שלמה של פשרות בין איכות למחיר. ניקח לדוגמה את רפידות הבלמים; נניח שיצרן מקציב מחיר של 5 דולר לסט רפידות שעוצרות טוב ומספיקות לשימוש יומיומי, אך מתחממות ומאבדות מיכולתן לאחר 10 דקות של נהיגה אגרסיבית. כמה מהלקוחות באמת ינהגו כך ויגיעו למצב בו הבלמים לא יתפקדו כראוי?! מעט מאוד. אז איזה אינטרס יש לו לשלם עוד כמה דולרים עבור כל סט של רפידות איכותיות יותר? אבל לא רק המחיר הוא שיקול; גם מבנה המכונית הוא למעשה מכלול שלם של פשרות שהיצרן משתדל תמיד למצוא את "שביל הזהב" ביניהן. קחו לדוגמא את קשיחות הבולמים: פשרה בין נוחות נסיעה לקשיחות ספורטיבית, או למשל: מה "נכון יותר" ליצרן מבחינה שיווקית – מנוע עם הספק גבוה או זמינות כוח בסל"ד נמוך? הרי אין כמעט מנוע סדרתי שמוציא את מה שהוא מסוגל; היצרן חייב להתחשב בתקנות זיהום אוויר ורעש, ולקחת כמובן בחשבון שלא כל לקוח יקפיד על טיפולים בזמן או אולי ישתמש בשמנים באיכות נמוכה. לכן היצרן מפחית במכוון את תפוקת המנוע כדי לעמוד באותן דרישות ולשמור על אורך החיים הגיוני.

מתי מתעורר הצורך בשיפורים

לפני שהמתכננים ניגשים אל שולחן השרטוט, באים אליהם אנשי השיווק ומכתיבים דרישות וקריטריונים עליהם אמורה המכונית לענות. אותם קריטריונים נגזרים מהמידות והדרישות של הלקוח הממוצע שהוא יציר דמיונם של אותם אנשי שיווק. העניין הוא שלא כולם עונים על אותו פרופיל של אותו לקוח וירטואלי שאליו הותאמה המכונית; אחד יעדיף את המכונית שלו רכה יותר, השני יעדיף אחיזת כביש ואילו השלישי יחפש תאוצות מהירות. מכאן נובע שאין מכונית או רכב שטח שמתאימים ב-100 אחוז לכל נהג, על מנת לשנות תכונה מסוימת או מכלול של תכונות בסיסיות שמאפיינות את הרכב, מתעורר הצורך בהחלפה או שינוי של חלקים מסוימים ברכב – "שיפורים" בשפת העם.

הדרך הנכונה בשיפור המכונית

עם זאת ולמרות הפשרות, חשוב להבין שהמכונית בנויה כמכלול שלם ומאוזן שאם יופר, עלולות להיפגע תכונותיה הבסיסיות של המכונית. המתלים תוכננו להתמודד מול הספק המנוע המקורי, הבלמים תוכננו לעצור מהמהירויות אליהם הרכב מסוגל להגיע וכנ"ל גם תיבת ההילוכים שתוכננה לעמוד בכוחות מסוימים, וכן הלאה. לכן, הדרך הנכונה בשיפור המכונית היא להתחיל דווקא בשיפור של השלדה, בולמי הזעזועים, המתלים, הבלמים והצמיגים, ורק בשלב מאוחר יותר להגיע אל שיפור יחידת הכוח.