תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית

הנהג לא מעורב בתהליכים הכלולים בהעברת ההילוכים אלא הם מתבצעים באופן אוטומטי על ידי המערכת. תיבה מסוג זה נפוצה בכלי רכב, לרוב תכלול בין 4 ל-6 יחסי העברה + הילוך אחורי. מדובר במנגנון סבוך בהרבה לעומת תיבת הילוכים ידנית: יש בו שסתומים הידראוליים וחשמליים רבים, יחידת פיקוד אלקטרונית, ממיר מומנט ורכיבים רבים אחרים הנוטים להתקלקל […]

תיבת הילוכים סיקוונסיאלית

ישנן תיבות הילוכים שמנגנון השילוב הפנימי שלהן שונה בזה שההילוכים תמיד יעברו בסדר עולה או יורד בלי אפשרות של "דילוג" על הילוכים. התפעול מתבצע על ידי דחיפת ידית ההילוכים קדימה – העלאת הילוך, ועל ידי משיכת ידית ההילוכים אחורה – הורדת הילוך. תיבת ההילוכים הסיקוונסיאלית זהה מבחינת המבנה לתיבת ההילוכים הרגילה ומה שמבדיל ביניהן הוא […]

תיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמד בודד

למעשה, אופן הפעולה דומה ביותר לזה של תיבת הילוכים ידנית קלאסית, אלא שבמקום הנהג יש רובוט שתפקידו לתפעל את הקלאץ' ולדאוג להחלפות ההילוכים. שימוש בתיבת הילוכים מסוג זה יביא לנתון צריכת דלק טוב (חסכוני יותר) יותר לעומת תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית. חסרון משמעותי: העברות הילוכים פחות "עגולות" ומדויקות. בנהיגה, ממשק תיבת ההילוכים הרובוטית זהה לתיבת […]

תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים DSG

עקרון הפעולה פשוט. בדומה לתיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמד בודד, גם תיבת הילוכים כפולת מצמדים היא בבסיס תיבת הילוכים "רגילה". מנוע חשמלי מתזמן את שילוב ההילוכים ופעולת המצמדים. שני מצמדים, למה? ישנו מצמד לכל קבוצת הילוכים, זוגית ואי-זוגית. מצמד אחד עובד על הילוכים 1-3-5 והשני על הילוכים 2-4-6. בזמן נסיעה התיבה נמצאת בהילוך מסוים, במקביל […]

תיבת הילוכים רציפה

CVT – Continuously Variable Transmission . מאפשרת שינוי רציף בטווח יחסי העברה, המוגבלים בשני יחסי העברה קיצוניים – נמוך ביותר והגבוה ביותר.תיבת הילוכים הרציפה, חסרת הילוכים מובנים. רוב התצורות מתבססות על מנגנון המכיל רכיבים כדוגמת חרוטים או כדורים, המעבירים ביניהם כוח בעזרת רצועות או מגע ישיר. תזוזת רכיבים אלו ושינוי נקודות המגע ביניהם, מאפשרת שינוי […]

תת היגוי Under Steering

כינוי לתופעה בה במהלך פנייה, הרכב נוטה פחות לתוך הפנייה מאשר הנהג כיוון. קדמת הרכב "מנסה" לצאת מרדיוס הפנייה ולמעשה להמשיך בקו יחסית ישר להפניית ההגה. לרוב תופעה זו מאפיינת במיוחד רכבים בעלי הנעה קדמית ומנוע קדמי בהם הסרן הקדמי צריך להתמודד גם עם העברת הכוח לכביש וגם עם כיוון הרכב. אך תת היגוי יכול […]

בושינג/ תותב/ בוקסה/ ״גומיה״

תותבים העשויים מכל מיני חומרים (גומי, פוליאוריטן ועוד) הנמצאים בנקודות החיבור והחיכוך של זרועות הקישור במתלים ובמקומות אחרים כמו קפיצי עלים, משולשים ועוד. תותבים אלו אמורים להפריד מגע בין המתכות, לאפשר את התנועה המוגדרת שהמתלה מתוכנן לבצע ולשמור על הקשיחות המבנית של המתלה עד כמה שניתן.

תזמון שסתומים משתנה

במערכת תיזמון רגילה עם פאזות קבועות (ללא תיזמון משתנה), פאזות השסתומים, או נכון יותר זמני חפיפת* שסתומים סביב נקודה מתה עליונה של הבוכנה נקבעים כפשרה. להשגת הספק גבוה בסל"ד גבוה נדרשת חפיפת שסתומים גדולה. חפיפה גדולה מאפשרת פינוי מהיר של גזים שרופים ומילוי מהיר של הצילינדר בתערובת אוויר-דלק. לעומת זאת, בסל"ד נמוך-בינוני עדיף שהחפיפה תיהיה […]

תיבת הילוכים

חלק ברכב המאפשר את תנועת הרכב קדימה ואחורה תוך ניצול סיבובי המנוע והמרתם באמצעות יחסי העברה שונים בהתאם לצרכי נהיגה שונים. תיבות הילוכים ידניות עושות שימוש במצמד ובבורר הילוכים ידני בעוד תיבות הילוכים אוטומטיות עושות שימוש בלחץ הידראולי ובמחשב ע"מ לברור הילוכים. יחסי ההעברה השונים בגיר מאפשרים הספקים שונים של מומנט בהתאם לצרכי הנהיגה. כך […]