בלוג

שתף

מוטות מייצבים

מהם מוטות מייצבים ואיך משפרים בעזרתם את התנהגות המכונית?
מהו בדיוק מוט מייצב, וכיצד הוא משפיע על התנהגות המכונית שלכם ואחיזת הכביש שלה? הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת על מוטות מייצבים…

אתם נוסעים במכונית בכביש ישר. לפתע, משום מקום, מגיחה איילה אל הכביש. סיבוב חד של ההגה שמאלה, המכונית כמעט מוצאת את דרכה אל שולי הדרך השמאליים. תיקון חריף של ההגה ימינה, הגלגלים השמאליים ננעצים באספלט, אבל הימניים כמעט באוויר.

המכונית מתיישבת בחזרה על האספלט הכהה. עוצרים בצד, לאיילה שלום והיא בורחת מאימת צווחות הצמיגים אל עומק השטח, הנשימה שלכם מוסדרת בהדרגה. אם ההגה היה מסתובב עוד טיפה יותר לאחד הקצוות, או אם היה בור קטן במקום התמרון – סביר להניח שהמכונית, ואתם בתוכה, הייתם מוצאים את עצמכם עם הגלגלים למעלה והראש למטה…

לא רוצים להתהפך

הרכינה המשמעותית הזו לצדדים בפניות חדות ומהירות, או בתמרוני חירום, היא לרוב לא רצויה. היא מספקת אמנם אחיזה גבוהה, עם כל המשקל על הצמיגים, אולם האחיזה הזו קצרת מועד. במצב כזה, שבו כל כך הרבה ממשקל הרכב נטוי על צד אחד, קשה הרבה יותר לתמרן את המכונית באופן מדויק ומהיר, ועוד לא דיברנו על כך שהרכינה הזו עלולה להביא להתהפכות.

אז איך מנטרלים את הרכינה הזו? אחת התשובות הנפוצות והטובות היא – התקנה, החלפה או כיול, של מוטות מייצבים. מוט מייצב (Anti roll bar) הוא, כשמו, מוט מתכת, אבל הוא אינו ישר לכל אורכו, אלא מעוקל בקצותיו באופן סימטרי. במרכזו הוא מחובר לגחון המכונית ובקצותיו – למתלי הגלגלים. אף שהמתלים מבקשים לעלות ולרדת באופן עצמאי, על פי עומסי המכונית ותנאי הכביש, המוט המייצב לא מאפשר להם להתעלם מחבריהם שממול; כשגלגל בצד אחד עולה, המוט המייצב יעביר את העלייה הזו אל הצד השני, וכך גם הגלגל שממול יעלה. כך, כמובן, גם במצב שאחד הגלגלים יורד. התוצאה היא שרכינת המכונית לצד זה או אחר – מרוסנת באופן משמעותי. תמרון החירום עם האיילה, אם הותקן מוט מייצב קשיח, תנטרל חלק משמעותי מקושי התמרון במצב המורכב ההוא, ובוודאי שתפחית באופן משמעותי את הסיכון להתהפכות.

יש גם חסרונות?

אמרנו שהמוט המייצב מנטרל חלק גדול מעומס המשקל על צד אחד. מהסיבה הזו, כיול נכון של מוט מייצב יכול להפחית עומס גדול מדי על הגלגלים שבקצוות ובכך לתקן תת היגוי (מצב שבו הרכב "מסרב" לפנות בפנייה חדה) או היגוי יתר (הרכב פונה יותר מהרצוי ו"זורק זנב") חריפים מדי.

אז מהם החסרונות שבהתקנת מוט מייצב, או הקשחה של מוט מייצב קיים? ובכן, הפעולה הזו אינה שונה מאוד מהקשחת המתלים (פעולה שגם היא מנטרלת גמישות ורכינה) ועל כן – מוט קשיח יפגע במידה מסוימת בנוחות הנסיעה. מוט קשיח גם עשוי לפגוע באחיזת הכביש המיידית, היות שהוא מביא להפחתה בעומס המשקל על הגלגלים – עומס שיוצר אחיזה. כיול לא נכון של מוט מייצב גם עשוי, כמובן, ליצור תת היגוי או היגוי יתר. פגיעה נוספת שיוצר מוט מייצב טוב מתגלה ברכבי שטח. בנסיעה בשטח, אחת האיכויות שמאפשרות נסיעה בתנאי שטח קשים היא מהלך מתלה ארוך. הדבר מאפשר טיפוס על סלעים וצליחה של תעלות או תלוליות. מוט מייצב, מטבעו, מנטרל את הפעולות הקיצוניות של המתלים, ובכך פוגם ביכולת השטח – לטובת התנהגות כביש משופרת. בחלק מרכבי השטח ניתן לנטרל את פעולת המוט המייצב בעת ירידה לשטח.

איך לשפר מכונית בעזרת מוט מייצב?

כעת, איך אפשר לנצל את כל המאפיינים הללו לטובתנו במכונית? אפשר, כמובן, להתקין, לשדרג או לכייל את המוטות המייצבים במכונית שלנו. כמעט בכל מכונית כיום מותקנים מוטות מייצבים, כך שלרוב יהיה מדובר בשדרוג או בכיול – אם הדבר אפשרי.

באופן עקרוני, ככל שהמוט המייצב עבה יותר, כך הוא קשיח יותר, פעולת תיקון הרכינה מהירה יותר והגמישות בפעולה בין המתלים קטנה יותר. כלומר, אם לא אכפת לנו להגביר את הרכינה אבל אנחנו רוצים לשפר את נוחות הנסיעה – נסיר את המוט המייצב, נחליף אותו במוט דק יותר, או נכייל אותו למצב משוחרר יותר. ולהיפך – להפחתת הרכינה במחיר נוקשות גדולה יותר של המתלים – נתקין מוט מייצב, נחליף בעבה יותר או נכייל למצב קפוץ ומתוח יותר.

כדי להפחית תת היגוי, נרצה לשפר את גמישות המתלים הקדמיים. בהתאם, נחליף את המוט המייצב הקדמי בדק יותר או שנכייל אותו למצב גמיש יותר. לחילופין, נוכל להתקין מוט מייצב מאחור, אם אין שם, או להחליף אותו בעבה או לכייל את האחורי למצב נוקשה יותר.

הפחתה של היגוי יתר היא הפוכה בדיוק – נרצה להגמיש את המתלים האחוריים לשיפור האחיזה המיידית: נגמיש את המוט האחורי, או נחליף אותו בדק יותר. לחילופין, נתקין מוט מייצב מלפנים, נעבה או נקשיח.

לכייל לבד?

האם אפשר כך לכייל באופן עצמאי את המוטות המייצבים? אנחנו ממליצים, כמובן, שלא לעשות זאת לבד, אלא לקחת את המכונית למומחה, שגם יידע ויוכל להמליץ על העובי הנכון של מוט מייצב משופר, ועד כמה למתוח או לשחרר אותו.

כך או כך, אם תכוונו ותתאימו את התנהגות המכונית לטעמכם, באמצעות כיול של המוטות המייצבים, נראה שתהיו מוכנים יותר לאירוע הבא. בפעם הבאה שאיילה תבחר לדלג אל מול המכונית שלכם, מי יודע, אולי אפילו תוכלו להסתפק בתיקון קל של ההיגוי – וזהו…