בלוג

שתף

המדריך למשפר המתחיל – שטח חלק ב'

חלקה השני של הכתבה שתעזור לכם להתאים את רכב השטח לדרישות שלכם

אז יש לכם מיגונים ורכב מזווד ואפילו שיפרתם את הבולמים. עכשיו אתם מוכנים לעבור לשלב הבא בשדרוג רכב השטח שלכם.

צמיגים

לצמיגים השפעה ישירה על יכולת השטח של הרכב. לעיתים גומי קשוח יעשה את ההבדל בין צליחת מכשול הרואית לבין כישלון מהדהד.

צמיגי שטח "טהורים" – Mud-Terrain

כשמם כן הוא, צמיגי שטח קשוחים (שגם מורשים לשימוש כביש) המתאימים למי שלא מוכן להתפשר בשטח. זה כמובן בא על חשבון השימוש היומיומי שכולל רעשים, רעידות, קושי באיזון, אחיזה ובלימה פחות טובה. צמיגי השטח הטהורים יהיו לרוב עבים וקשוחים יותר, עם קוביות גסות ואחיזה גבוהה בבוץ וסלעים – תכונות המתבטאות גם במחיר שלהם, שיהיה לרוב יקר יותר מצמיגים דו שימושיים.

צמיגים משולבים – ALL-TERRAIN

צמיגים בעלי אוריינטציה משולבת – יעילים בכביש ויודעים להתמודד עם השטח, כל עוד מבינים שיש מגבלות, בעיקר בבוץ. היה ורכב השטח שלכם משמש גם כרכב משפחה ועבודה, קרוב לוודאי שסוג זה יהיה המתאים ביותר עבורכם. צמיגים משולבים יספקו אחיזה טובה יותר במיוחד על כביש רטוב והם גם יהיו שקטים יותר.

פגושים

אחד מחלקי הרכב הפגיעים ביותר בנסיעה בשטח הם הפגושים, שנמצאים בסכנה ממשית לתלישה/שבירה בכל מפגש עם מדרגה/תעלה/באמפ וכו'. כדי לחסוך את עוגמת הנפש והנזק הכספי הכרוך בהחלפתו, קיימת האופציה לשדרוג הרכב עם פגוש מחוזק, שגם יודע לשאת כננת, יש לו טבעות גרירה מאסיביות, ניתן לעבוד עליו עם היי-ליפט והוא משפר את זווית הגישה והנטישה של הרכב.

נקודה חשובה שכדאי לשים אליה לב בהחלפת פגוש היא משקלו הכבד יחסית של הפגוש החלופי (במיוחד בשילוב עם כננת) – מה שמצריך להתאים את הבולמים והקפיצים לתוספת המשקל.

כננות

המלאך השומר של הטייל העצמאי. אם אתם מרבים לטייל במקומות שכוללים עבירות קשה (בטח אם אתם נוסעים ברכב בודד) כדאי מאד לזווד את הרכב באחת כזו. בעזרת מנוע עוצמתי וכבל משיכה קשוח, תוכל הכננת לסייע בחילוץ ממצבים מורכבים. כלל בטיחות חשוב לשימוש בכננת – אסור בתכלית האיסור לעמוד בקרבת הכבל – במידה והכבל יקרע ההצלפה שלו עלולה להיות קטלנית. מומלץ לזרוק על הכבל מעיל כבד או משקולת ייעודית שנתפסת על הכבל ומפילה אותו לרצפה במידה והוא נקרע.

היי-ליפט

מקום שני (יש שיגידו הראשון) ברשימת עזרי החילוץ החשובים ביותר הוא ההיי-ליפט –ג'ק חקלאי שאומץ על ידי הג'יפאים. ההיי-ליפט מאפשר להניף את הרכב גבוה ומהר ולהיחלץ משקיעות בבוץ, חול, מעברי סלעים שהשתבשו, צמיג שנקרע בשטח ואף לשמש ככננת ידנית (רק למי שיודע מה הוא עושה…).

ההיי-ליפט הוא אמנם כלי חילוץ אולטימטיבי, אך טומן בחובו כמה סכנות ועדיף לעבור היכרות עם המוצר ממקור מקצועי לפני השימוש. ממש כמו הכננת, יש לוודא שכמה שפחות אנשים נמצאים ליד המכשיר בעת החילוץ.

מדרגות צד

בעיקר באזורי סלעים, למדרגות הצד חשיבות גדולה. צדי הרכב הנם רגישים וקשה מאד לתקן נזקים בהם. בנהיגה באזור סלעי בו נדרשת לפעמים "החלקה" על הסלעים, יש צורך במדרגות צד שיעזרו לבצע החלקה זו וימנעו מכות ונזקים אחרים. במידה ויש ברשותכם היי-ליפט, מדרגות הצד הן מקום מצוין לקיבועו לשם חילוץ.