בלוג

שתף

המדריך למשפר המתחיל- רכבי ספורט

חובבי אספלט מושבעים? קבלו כמה עצות שיעזרו לכם לקחת את התחביב שלכם צעד אחד קדימה

חולמים לרכוש רכב ספורטיבי? יש ברשותכם רכב ספורטיבי ואתם מרגישים שהגיע הזמן להוציא ממנו קצת יותר? אם עניתם כן לאחת מהשאלות האלו, המדריך הבא הוא בשבילכם.

איך מתחילים?

אם אין ברשותכם עדיין רכב כביש ספורטיבי, אתם וודאי שוקלים רכישה של אחד. מדובר בהיצע גדול עם אינספור אפשרויות, ולפני התחלת מסע החיפוש, כדאי לחשוב להיכן תרצו להגיע עם הרכב המשופר שלכם. האם אתם מעוניינים ברכב ספורטיבי ממודל חדש שישמש אתכם כרכב יום יומי במהלך השבוע ובטיולים מהירים ומפגשים חברתיים בסופי שבוע? או שאתם דווקא מעוניינים ללכת עד הסוף ולרכוש פלטפורמה שתאפשר שינויים רבים עד למכונית שמשופרת הרבה מעבר לסטנדרט המקובל?

והיה ומטרתכם היא אופציה א' הרי שהאפשרויות רבות ומגוונות, והכל תלוי תקציב והעדפה אישית. אם בתקציב עסקינן, מומלץ להגדיר לעצמכם מסגרת כלכלית מסוימת כבר בהתחלה – ע"מ שלא תמצאו את עצמכם במקום שאליו לא רציתם להגיע.

את נתח התקציב המרכזי תתפוס כמובן רכישת הרכב. רכבים ספורטיביים רבים עברו "התעללות" וחיים לא קלים במידה והיו שייכים לבעלים שלא ידעו לשמור בצורה אופטימלית על רכבם ולא השקיעו בטיפוחו, ולכן מומלץ לא להתפשר על רכבים שנראים כאילו עבדו קשה במיוחד. בדיקה במוסך לפני קנייה תוכל וודאי לסייע לכם בקבלת החלטה.

אם יש ברשותכם כבר רכש ספורטיבי, ואתם מרגישים שהגיע הזמן לשלב הבא, חשבו מה תרצו לעשות בעיקר עם הרכב (דריפטים, שיפור התנהגות הרכב בסיבובים מהירים וכו') וכמה רחוק תרצו להגיע בתחום בו בחרתם.

רבים נוטים לחשוב, שרכב ספורטיבי משופר נמדד בעיקר לפי ביצועי המנוע שלו. אך כוחות סוס זה לא הכול בחיים, ולפני שאתם רצים לשיפורי מנוע והמכלולים היקרים הקשורים אליו, כדאי להתחיל דווקא מהמערכות המקיפות אותו.

ישנן דרכים רבות לשפר רכב ספורטיבי ולהביאו לביצועים טובים בהרבה מאלו המקוריים ע"י השקעה במערכות נוספות, למשל במערכות המתלים.

מערכת המתלים

מערכת המתלים היא שם כולל למכלול של רכיבים המחברים בין המרכב/שלדה של כלי הרכב לצירי הגלגלים. המתלה מאפשר תנועתיות מוגדרת, תפקידו העיקרי של המתלה הוא לאפשר לכלי הרכב להתקדם בנוחות ובטיחות תוך התמודדות עם תנאי הדרך השונים. ככל שהמתלה טוב יותר הוא יתרום לבטיחות הפאסיבית של כלי הרכב ויסייע בהתנהגות כלי הרכב. לכן, נהגים רבים שרוצים לשפר את רכביהם בוחרים במערכות מתלים משופרות (EIBACH) המאפשרות כיוון מתלים והקשחתם, שיפור ביצועי הרכב ומניעה של תופעות לא רצויות כגון תת היגוי.

בושינגים

תותבים העשויים מחומרים שונים (גומי, פוליאוריטן ועוד), נמצאים בנקודות החיבור והחיכוך של זרועות הקישור במתלים מסוגים שונים כמו קפיצי עלים, משולשים ועוד. תפקידם של תותבים אלו להפריד מגע בין המתכות, לאפשר את התנועה המוגדרת שהמתלה מתוכנן לבצע ולשמור על הקשיחות המבנית שלו עד כמה שניתן.

מוט מייצב

מוט מתכת אשר מחבר בין הגלגלים באותו סרן. תפקידו העיקרי הוא להעביר חלק מן העומס על המתלה בצד אחד לצד השני של הרכב ובכך להפחית את זווית הגלגול, להגביר את האחיזה ולאפשר פנייה במהירות גבוהה יותר. המוט המייצב מקשיח את התנהגות הרכב ומבטיח התנהגות חדה יותר בעת הפניית ההגה. לרוב, מוט מייצב בסרן הקדמי יפחית תת היגוי בעוד מוט מייצב בסרן האחורי יעודד היגוי יתר.

אז לפני שאתם מגדילים את הספק המנוע וממהרים אל הדיינו לבדוק את התוצאות, מומלץ לבדוק אפשרויות נוספות העומדות לרשותכם בשדרוג הרכב, כמו מערכות הבולמים, הבושינגים והמוטות המייצבים. נתראה בכביש.