קפיצי הנמכה לרכב

קפיצי הנמכה לרכב: לשפר את הטעון שיפור

מדוע מומלץ להתקין קפיצי הנמכה לרכב?

שוק הרכב הישראלי חווה במהלך השנים האחרונות "פריחה" של דגמים ספורטיביים: החל בגולף GTI  וכלה בהונדה סיוויק TYPE R – חובבי הרכב מצביעים ברגליים ונהנים מהיצע המכוניות הספורטיביות המכובד המגיע לישראל. אלא שבעולם, במקרים רבים, מכונית ספורטיבית היא רק התחלתו של פרויקט גדול יותר ומורכב יותר, שמיועד להפוך אותה למכונית ספורט – אבל יותר טובה. אחת הבעיות של מכוניות באופן כללי ומכוניות ספורט בכלל היא נושא התנהגות הכביש: כפי שמוכיחים היטב רוב מבחני הדרכים לרכבים שמתפרסמים בתקשורת, אין כמעט מכונית בעלת התנהגות מושלמת. אחת הסיבות לכך היא שיצרני הרכב נאלצים לא מעט פעמים לבצע פשרות מסוימות בכל הקשור דווקא באחד החלקים החשובים ביותר: המתלים. הסיבות מגוונות: ראשית, לא כל הלקוחות רוכשים מכוניות ספורטיביות כדי לנסוע מהר. ועבורם, מערכת מתלים בעלת כיול נוקשה מדי עלולה לפגוע באיכות החיים ביום יום. ושנית, יש גם שיקולי תקציב: יצרני רכב רבים יודעים היטב שאם ישקיעו במערכות המתלים סכומים גבוהים מדי, עלות הרכב תטפס. מה גם שיצרני רכב רבים יודעים היטב שמכונית היא רק פלטפורמה-ושחובבים רבים רואים במערכת המתלים המקורית נקודת התחלה בלבד.

מה עושים קפיצי הנמכה?

במקרה שבו בעל הרכב רוצה יותר, בכל הקשור בהתנהגות כביש ובאחיזה, מגיע תורה של ערכת מתלים ספורטיביים, כלומר קפיצי הנמכה ובולמי זעזועים תואמים. ישנם גם בעלי רכבים שמרחיקים יותר ומתקינים ערכת מוטות מייצבים. קפיצי הנמכה לרכב כשמם הם: מדובר בקפיצים שמנמיכים את גובהו של הרכב בשיעור שנע בין מילימטרים ספורים למספר סנטימטרים. ראשית, קפיצי הנמכה מנמיכים את מרכז הכובד של הרכב ותורמים ליציבות. אך קפיצי הנמכה אינם רק קפיצים קצרים יותר: מדובר גם בקפיצים קשיחים יותר, כאלה שמצמצמים באופן ניכר את זווית הגלגול של הרכב, כלומר את נטייתו לרכון הצידה בפניות. כתוצאה מכך האחיזה גבוהה יותר, הרכב נשלט יותר והתגובות חדות ומהירות יותר.

אילו סוגי קיט הנמכה לרכב קיימים בשוק?

התקנת קפיצי הנמכה ברכב אינה מסתכמת רק בהחלפת הקפיצים והחזרת הרכב לכביש. ישנם מספר סוגי קיט  הנמכה לרכבים ספורטיביים שהרכבן ומחירן נע בהתאם לדרישותיו של הקונה. קונים שמחפשים שיפור מסוים בהתנהגות הכביש של הרכב וגם ביציבה יותר נמוכה של הרכב יבחרו בסט קפיצים שיפעל בשילוב עם בולם הזעזועים המקורי של הרכב. קונים שמעוניינים בשיפור ניכר יותר של האחיזה ושל מהירות התגובה של הרכב יבחרו בסט קפיצי הנמכה משולב בסט בולמים תואמים, שמכוילים בהתאם למידת הקשיחות של קפיצי ההנמכה, כך הרכב יהיה מסוגל לא רק להתנהג באופן חד, אלא יהי גם מסוגל לספוג ביעילות מפגעים בכביש. השלב הבא הוא התקנת מוטות מייצבים ספורטיביים שיחליפו את המוטות המייצבים המקוריים או לסירוגין יותקנו היכן שמוטות מייצבים כלל לא קיימים. מוט מייצב נמתח בדרך כלל בין נקודות במתלה הרכב ומאפשר לרכב להתנגד לזוויות גלגול. בשלב הבא,מדובר כבר במערכות מתלים מקצועיות שכוללות יחידות קויל אובר, כלומר יחידות בהן הקפיץ ובולם הזעזועים משולבים זה בזה. ביחידות כאלה, ניתן גם לכייל את גובהו של הרכב באמצעות מנגנון הקויל אובר- וגם לכייל את מידת הקשיחות של בולם הזעזועים ואפילו את מהירות התגובה שלו לשינויים בקפיץ, שנובעים מפניות חדות או לסירוגין שיבושי דרך.