מערכת פליטה לרכב

מערכת פליטה לרכב (אגזוז) : לשדרג מנוע בלי לפתוח בו אפילו בורג

מה המשותף לכל רכב חדש בעל מנוע בעירה פנימית שנמכר אי פעם בעולם, החל מן היום בו הושקה המכונית הראשונה? התשובה: מערכת פליטה לרכב (הידועה בשמה הנפוץ אגזוז לרכב) . כל מנוע בעירה פנימית פועל לפי אותו עיקרון: המנוע יונק אוויר, מערבב את האוויר עם דלק ופולט את תוצרי הבעירה. אלא שפליטת תוצרי הבעירה באמצעות מערכת הפליטה נחשבת לתורה שלמה: לא כל מערכת פליטה היא מערכת פליטה יעילה. לא כל מערכת פליטה היא מערכת פליטה נקיה ולא כל מערכת פליטה היא כזו שמבטיחה שהרכב אכן יפיק את מיטב ביצועיו.

שיקולי יצרן ותקנות של מערכת פליטה לרכב / אגזוזים לרכב

כמו בכל דבר בעולם הרכב, מערכת הפליטה שמותקנת כמעט בכל מכונית חדשה שמיוצרת מהווה תולדה של מכלול שיקולים של יצרן הרכב: ראשית, מערכת הפליטה חייבת להיות שקטה, כדי שהרכב יעמוד בתקנות רעש. שנית, המערכת חייבת להיות נקיה, כלומר לכלול ממירים קטליטיים ואמצעים נוספים להפחתת זיהום אוויר. מערכת הפליטה צריכה גם לכלול במקרים מסוימים חיישנים שמודדים את שיעורי הפליטה ובנוסף לכל אלה, היא צריכה להיות עמידה: לא להחליד במהרה, לא להתפורר וגם להיות חזקה כדי לעמוד בפני פגיעות מזדמנות של מפגעי כביש. ועוד נקודה חשובה: היא צריכה להיות זולה ליצור, כדי לא להעמיס על עלויות הרכב.

המפתח הוא כיוון גז הפליטה באופן אופטימלי

דווקא מכיוון שמערכת פליטה לרכב מהווה פשרה כה ניכרת בתחומים כה רבים, בסופו של דבר מי ש"סובל" הוא כמובן הרכב: ברכבים רבים מאוד, שדרוג של מערכת הפליטה יכול לתרום לתוספת נאה בכוח וגם לשיפור של צריכת הדלק. הדבר נכון גם למערכות פליטה של רכבים בעלי אופי ספורטיבי וגם למערכות פליטה של רכבי שטח ואפילו למערכות פליטה של רכבים יומיומיים לחלוטין. העיקרון שעומד מאחורי שדרוג של מערכת פליטה, כל מערכת פליטה, פשוט מאוד: ככל שגז הפליטה יוצא מן הרכב לחלוטין באופן מהיר יותר, כך ההספק עולה. עם זאת, מדובר גם באומנות מורכבת: אם גז הפליטה יוצא מן הרכב מהר מדי, תיווצר פגיעה במומנט ובגמישותו של המנוע. לכן יש להקפיד על רכישה של מערכת פליטה איכותית שמותאמת לרכב.

חלקי מערכת הפליטה:

ראשית הדודים:

מערכות פליטה מצוידות בדרך כלל בדודים, אלה העמעמים הגדלים שמותקנים במערכת. הדודים סופגים גלי קול ומונעים מפגעי רעש. אלא שהדודים המקוריים שיצרני הרכב מספקים מהווים לעתים קרובות פשרה, הן באיכות החומרים, הן ביכולתם לאפשר מעבר גזי פליטה והן במשקלם. הסיבה: לא ניתן לייצר בתקציב מוגבל דוד שגם יהיה קל, גם יהיה עמיד, גם יבלע רעשים וגם יאפשר זרימת גז פליטה אופטימלית. לכן ניתן ורצוי להחליף את הדוד המקורי בדוד שמאפשר זרימת גזים יותר גבוהה. דוד משודרג איכותי יאפשר גם זרימה מהירה יותר של גזי פליטה וגם ספיגה טובה של רעשים, אבל לא רק: דוד איכותי יהיה קל יותר מן הדוד המקורי ולעתים גם יהיה קטן יותר, פרט חשוב במיוחד הן הרכבים ספורטיביים מונמכים והן ברכבי שטח שגחונם בא במגע עם סלעים.

השלב הבא – התקנת ממיר קטליטי איכותי יותר

תפקידו של הממיר הוא לכידה של החלקיקים המזהמים שמצויים בגז הפליטה של הרכב. ממירים מקוריים מתוכננים בדרך כלל על בסיס פשרה: הם בנויים לספוג חלקיקים באופן הטוב ביותר מחד, ולאפשר מעבר אופטימלי של גז פליטה מאידך. אך מכיוון שהם מיוצרים תוך שמירה על עלויות נמוכות, אי אפשר לקבל את הטוב בשני העולמות. לכן יעילות הסינון אומנם גבוהה-כי יצרן הרכב מציית לתקנות איכות סביבה, אך היכולת לאפשר מעבר גז פליטה נפגעת. ממיר ספורטיבי יאפשר גם סינון איכותי וגם מעבר מהיר של גז פליטה.

השלב הבא הוא מערכת פליטה מלאה

מערכת פליטה מלאה מסוגלת להעלות את הספק המנוע באופן ניכר: מערכת כזו כוללת סעפת פליטה, כלומר הצינורות ש"מושכים", את הפליטה מן המנוע, ממיר קטליטי ספורטיבי, דודים וכמובן כל הצינורות המקשרים ביניהם. בניגוד לסעפת מקורית, שבדרך כלל עשויה יציקה ומהווה פשרה בכל הקשור לפליטה מן המנוע, סעפת מקצועית עשויה מצינורות אינדבידואליים ומאפשרת למנוע לפלוט את גז הפליטה בחופשיות וביעילות. קוטר הצינורות מערכת הפליטה הספורטיבית בדרך כלל מעט גדול מן הקוטר המקורי כדי לאפשר זרימה טובה יותר, ובל נשכח: זה גם נשמע מעולה.