הגבהה לרכב שטח

הגבהה לרכב: מדוע היא חיונית למי שיורד לשטח

מזל טוב. לאחר שנים רבות של חלומות על משעולי הנגב, מעלות מדבר יהודה ומדשאות הגליל, קניתם רכב שטח. או רכב כביש שטח בעל מערכת הנעה כפולה. הטיול הראשון היה מעולה, פרט לנקודה אחת בעייתית: המכות. זה לא נעים, אך לתדהמתכם גיליתם שבכל פעם שניסיתם לעבור מכשול, כזה שרכבים אחרים ריחפו מעליו בזלזול, נשמעו מכות לא נעימות מכיוון הגחון. במקרה הטוב, המכות הללו נשמעו לא נעימות, כאילו מישהו גירד סלעים בגחון הרכב (שזה אגב בדיוק מה שקרה) ואילו במקרה הרע, המכות לוו ברעשי של קריעת מתכת: אגזוז יקר, אגן שמן, ציריה שנחבטו על סלע והפכו לחלק מן השביל בצרחה מתכתית.

קניתי רכב שטח חדש – האם הגובה שלו לא מותאם לטיולים?

זוהי הנקודה בה רוב המטיילים מבינים: יש רכבי שטח רבים שאינם מוכנים במאה אחוזים לשטח. הפתרון: סט קפיצי הגבהה. מדוע בעצם נדרשת הגבהה לרכב? הסיבות מגוונות: ראשית, רובם המכריע של רכבי השטח ורכבי הכביש שטח מיוצרים מתוך פשרה מובנה: רכב שטח חדש, במיוחד רוב הדגמים המודרניים, אינו מיועד לבלות את רוב זמנו בשטח, אלא בכביש. משום שכך, הוא מיוצר תוך שימת דגש על תחומים שפחות חשובים ללקוחות המעוניינים לרדת לשטח. אך כאשר הרכב הזה נדרש לנסוע במדבר, כל סלע בשביל עלול להפוך להבדל בין טיול מוצלח לרכב שטח מפוצלח. בנוסף, קיימים שיקולים אחרים כגון מראהו של הרכב: לא כל יצרני הרכב אוהבים לייצר רכבים שנראים יותר מדי גבוהים או חייתיים, מסיבות שקשורות בתדמית. מעבר לכך, גם איכות הקפיצים קובעת: יצרני הרכב, תתפלאו לשמוע, לא תמיד מציידים את רכבי השטח שלהם במיטב התוצרת ומסתפקים לעתים קרובות בקפיצים ובולמי זעזועים המהווים פשרה בין איכות ובין מחיר. ולכן, כפי שמגלים בעלים רבים של רכבי שטח, לפעמים רכב שנראה טוב בפרסומות כשהוא חוצה את מדבר הסהרה אינו מסוגל בפועל אפילו לחצות את נחל צין.

מה כוללת ערכת הגבהה?

התשובה טמונה בצמד מילים: "מרווח גחון". מרווח גחון הוא המרחק שבין הנקודה הנמוכה ביותר ברכב לפני הקרקע. מרווח גחון אינו מרחק קבוע. כאשר הרכב בולם, או מתנדנד מרווח הגחון עלול להצטמצם לרגע, ולכן מרווח גחון שעליו מצהיר יצרן רכב, לדוגמה "עשרים סנטימטרים" עלול בשעת בלימה חריפה בשטח להצטמצם ל-15 סנטימטרים. לרוב, מרווח הגחון המקורי של רכבי שטח וכביש שטח מסתכם בכ-20 סנטימטרים במקרה הטוב, או פחות מכך במקרה הרע. משום שכך נדרשת התקנת סט קפיצי הגבהה איכותיים ובולמים תואמים. ראשית, קפיצי הגבהה, כשמם הם, מגביהים את הרכב. כלומר, מרווח הגחון של הרכב גדל. כלומר- הרכב יכול לעבור מעל מכשולים גדולים יותר, שהיו פוגעים בגחונו אם לא היה מצויד בהגבהה. מעבר לכך, רוב ערכות ההגבהה נחשבות איכותיות יותר מסט הקפיצים והבולמים שמותקן ברכב במפעל. הסיבה לכך היא שיצרני ערכות ההגבהה מייעדים אותן לעבודות שטח קשות יותר מאלה שתכנן היצרן. לכן ערכת הגבהה איכותית הופכת את הרכב לא רק לגבוה יותר, אלא גם לחסין יותר בפני נדנוד קדימה ולאחור וגם לצדדים. ערכת הגבהה איכותית מסוגלת גם לאפשר העמסה של משקל רב יותר על הרכב בלי לחשוש מפני שקיעה של החלק שעליו הועמס המטען.

האם מספיק להגביה את הרכב באמצעות ספייסר?

אז סיכמנו: כדי לטייל צריך להגביה את הרכב, אך כיצד מגביהים את הרכב? התשובות כמובן מרובות ולכל ג'יפאי יש פטנט, אך אנו נעסוק בדרכים העיקריות: ראשית, ספייסרים. ספייסר, כשמו כן הוא, נועד להוסיף לרכב עוד "ספייס", או עוד מרווח. לכן, ספייסר הוא בדרך כלל תותב, עשוי אלומיניום, ברזל או אוקולון, המותקן מתחת או מעל לקפיצי הרכב, בהנחה שמדובר בקפיצי סליל. ההשפעה המידית של התקנת ספייסר היא כמובן הגבהה של הרכב, בשיעור התואם את מידת הספייסר. אך עם זאת, ספייסרים מהווים בדרך כלל פתרון נחות הנובע או מסיבות של חוסר תקציב, או מסיבות של חוסר בערכת הגבהה ראויה, במיוחד ברכבי שטח נדירים. למעשה, ספייסר, המותקן ללא כל בולם זעזועים מתאים ובאמצעות שימוש בקפיץ המקורי לעתים אפילו גורע ופוגע באיכות הנסיעה, למרות תוספת הגובה. מדוע? מכיוון שקפיץ מקורי של רכב, או גם קפיץ מוגבה, מיועד לעבוד בעומסים מסוימים בהתאם לאורך בולם הזעזועים המסופק עמו. עם הוספת ספייסר, מהלך המתלה, אותו מרחק שבין פתחית הבולם המלאה ובין סגירתו נותר זהה, אך המרחק שיש לקפיץ להיסגר ולהיפתח – בגלל הספייסר, מצטמצם. דמיינו בולם באורך מטר שמותאם לו קפיץ, שמסוגל להיפתח למרחק אשר תואם את אורכו של הבולם. כעת הכניסו ספייסר: אורך בולם הזעזועים נותר זהה. אך מהלך הקפיץ צומצם. כלומר, נדרש כאן בולם זעזועים ארוך יותר. מעבר לכך, קפיץ, כל קפיץ, מיועד לפעול בעומסים מסוימים ובטווח מסוים. הכנסת ספייסר מכווצת את הקפיץ וגורמת לו לעבוד בעומס גבוה. התוצאה היא נסיעה קופצנית ולעתים לא נעימה. לכן, בשעת הגבהה עם ספייסרים יש לוודא שבולמי הזעזועים מוארכים בהתאם – וחשוב מכך, שהקפיצים אשר נדחסים באמצעות הספייסר אכן עומדים במשימה.

שימוש בערכת הגבהה לרכב

דרך נוספת, נכונה הרבה יותר היא באמצעות שימוש בערכת הגבהה לרכב, כזו שמורכבת מסט קפיצי הגבהה ובולמי זעזועים תואמים. במקרה כזה, מדובר לרוב בערכה שמיוצרת על ידי יצרן שהעמיד את הערכה במבחנים מפרכים ובדק היטב את יכולותיה על רכבים ייעודיים בשלל תנאים. הקפיצים שמסופקים בערכה מותאמים לבולמי הזעזועים הן מבחינת העומס והן מבחינת מידת הפתיחה של בולם הזעזועים. לכן אין זו הפתעה שלעתים קרובות ברכבים שבהם הותקנה ערכת הגבהה איכותית, איכות הנסיעה עולה באופן ניכר ביחס לאיכות הנסיעה המקורית: קפיצי הגבהה מיוצרים בדרך כלל מחומרים איכותיים יותר מן הקפיצים המקוריים ובולמי הזעזועים המסופקים עמם מכוילים כך שיעמדו בעומסים גבוהים למשך זמן רב. בחלק מערכות ההגבהה ניתן גם לקבל קפיצים ובולמי זעזועים המכוילים לעומסים שונים, לדוגמה לרכבים עמוסים, שיוצאים למסעות מדבריים ארוכים, או לרכבים המצוידים בכננות כבדות. חשוב לציין שמרווח הגחון אינו נגזר רק ממערכת המתלים.

למה לא מומלץ להגביהה באמצעות צמיגים?

גם התקנה של צמיגים גדולים יותר מגדילה את מרווח הגחון. ככל שקוטר הצמיג גדול יותר, כך המרווח בין גחון הרכב לקרקע גדל, אך כאן יש לקחת בחשבון שני שיקולים: ראשית, לעתים צמיג גדול יותר הוא גם צמיג רחב יותר. וצמיג רחב יותר מפעיל עומס על מכלולי ההיגוי ועלול להביא לשחיקה מהירה. לכן מומלץ לבחון היטב את רוחבו של הצמיג ביחס למקור. ניתן גם לבחור בצמיגים צרים בעלי דופן גבוהה (לדוגמה צמיגי 235/85R16) שמשפיעים פחות על מכלולי ההיגוי. מעבר לסוגיית הרוחב, ישנה גם סוגיית הסחיבה: ככל שקוטרו החיצוני של הצמיג עולה, כך הרכב יתקשה יותר "לסחוב". הפתרון הוא התקנה, יקרה לרוב, של ערכת יחסי העברה לסרני הרכב. נקודה נוספת, וחשובה במיוחד, נוגעת להיבט החוקי: לא כל יצרן רכב מאשר התקנה של צמיג במידה שונה מן המידה המקורית. יש להתייעץ עם נציגי יצרן הרכב בישראל או לסירוגין עם מכון רישוי מהימן לפני התקנת צמיגים במידה שאינה מקורית.

לסיכום, מהם השיקולים בבואנו לבחור הגבהה לרכב?

כעת, כשאנו יודעים כיצד להגביה, יש לבחור ערכת הגבהה. ערכות יש למכביר, חלקן טובות יותר וחלקן פחות. הדרך הטובה ביותר לבחור ערכת הגבהה היא להתייעץ עם אנשי מקצוע. חשוב לזכור שלג'יפאים שונים יש טעמים שונים: אחד מעדיף שבילים, ואחר מעדיף סלעים. לכן יש "לתפור" את ערכת ההגבהה באופן מדויק לצרכיך. הדרך הטובה ביותר היא לבקש סיבוב ברכב שבו הותקנה כזו ערכת הגבהה, כדי להיווכח ביתרונות ובחסרונות. ערכות ההגבהה מגיעות ממספר מדינות: אוסטרליה, ארצות הברית, לפעמים גם אירופה. יש להתחשב גם במדינת המוצא: אמריקאים לדוגמה מעדיפים לרוב זחילת סלעים. אוסטרלים מעדיפים מסעות ארוכים ונינוחים. אך בסופו של דבר, סיבוב על רכב שבו מותקנת הערכה הוא הדרך הטובה ביותר לדעת. נקודה נוספת נוגעת למתקין: מטבע הדברים, לא כל מתקין מתאים לביצוע העבודה. כדי למצוא מתקין שאכן מתאים למשימה, מומלץ להסתמך על חכמת ההמונים, אך לא רק: מומלץ לבצע את העבודה רק אצל מתקין שהוסמך לנושא על ידי משרד התחבורה. סדנאות גדולות ומוכרות לא חסר-והדרך הטובה ביותר היא להגיע אל המתקין עוד לפני ביצוע ההתקנה- ולשאול על ערכות ההגבהה של אאוטבק . נסיעה טובה.